Vi kan vist godt blive enige om, at den teknologiske udvikling er i en rivende udvikling, både hvad angår robotter, biler, samt en masse andet hardware og software. Denne udvikling har gjort det svært for nogle brancher at holde sig trit med den teknologiske udviklings indtrængning på markedet. Blandt andet boghandlere har det svært, da salg af e-bøger har taget flere markedsandele på grund af udviklingen af tablets. Det er blevet meget nemmere at downloade en bog. For det første er bogen billigere end en fysisk-produceret bog, da papirmateriale og omslag spares. For det andet kan den ønskede bog skaffes med det samme som download, i stedet for at man skal ned og hente en bog i den lokale boghandel.
Denne konkurrence har ligeledes givet fagblade og magasiner et hak over tuden. Den øgede konkurrence fra de lettilgængelige informationer på internettet, har gjort, at der kommer en række tilbud på fagblade. Nogle af dem kan endda erhverves helt gratis. Et eksempel på nogle fagblad som kan erhverves gratis i en udvalgt periode, kan findes på abonnementtilbud.dk.
På abonnementtilbud.dk kan du finde fagblade omhandlende nyheder i bygge-og anlægsbranchen, transport-, og autobranchen, social- og sundhedssektoren, entreprenør- og håndværkerbranchen samt den producerende industri.
Gratis fagblade fra virksomheder
Udover den teknologiske udviklings truen på fagblade, produceres der gratis fagblade fra en række virksomheder. Det kan blandt andet være medlemsblade eller imageskabende magasiner. Nogle af disse fagblade kan sagtens tilfredsstille en læsers behov på flere områder, som deraf tilsidestiller behovet for at skulle gå ud og investere i et nyt fagblad.
Heriblandt kan blandt andet nævnes det årlige IKEA-katalog, som efterhånden har fået en vis kultstatus blandt mange. IKEA-kataloget tilfredsstiller manges behov,
Dermed tilsidestiller det behovet hos mange for, at ville gå ud og investere i et boligmagasin, når nu de har fået et stort boligmagasin gratis ind ad døren. Jovist er dette ikke interessant for feinschmeckere, som ikke køber billige IKEA-varer, men for den almene boligejer med børn er der mange af varerne som er interessante.
Grunden til at de fleste fagblade er gratis er delvist også, at de indeholder produkter. Produkter angivet med priser vil nogle forbrugere finde lukrative og dermed også købe. På den måde kan man sige, at produktionen af fagbladene tjener sig hjem, og ikke desto mindre er det også omtale i form af branding af image.